Listeners:
Top listeners:
Simple Radio
Simple Radio Greek Greek Edition
«Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους. Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τὸν ἄνθρωπο, ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται». Η απονομή του βραβείου Νόμπελ στον Γιώργο Σεφέρη πραγματοποιήθηκε στις 10 Δεκεμβρίου 1963, με την παρουσία του βασιλιά της Σουηδίας, Γουσταύου ΣΤ’ Αδόλφου. Κατά τη διάρκεια της τελετής, ο Σεφέρης εκφώνησε μια συγκινητική ομιλία που λειτούργησε ως ύμνος για τον ελληνικό πολιτισμό και την ανεξάντλητη δύναμη της ελληνικής γλώσσας.
Στις 24 Οκτωβρίου 1963, ο Γιώργος Σεφέρης έγινε ο πρώτος Έλληνας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας, σηματοδοτώντας μια ιστορική στιγμή για την Ελλάδα στον διεθνή πνευματικό χάρτη.
Ο ποιητής της «Γενιάς του ’30», γνωστός για τη βαθιά σύνδεση του έργου του με την ελληνική παράδοση και τις σύγχρονες αναζητήσεις, τιμήθηκε για το υπέροχο λυρικό ύφος του, εμπνευσμένο από το βαθύ αίσθημα για το ελληνικό πολιτιστικό ιδεώδες, όπως ανέφερε η ανακοίνωση της Σουηδικής Ακαδημίας.
Ο Γιώργος Σεφέρης υπήρξε μία από τις πιο εμβληματικές μορφές της νεοελληνικής ποίησης και είχε καθοριστική συμβολή στην προώθηση των νεοελληνικών γραμμάτων, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Γεννήθηκε στα Βουρλά της Σμύρνης στις 29 Φεβρουαρίου 1900, σε μια ευκατάστατη οικογένεια. Με την έναρξη του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου, η οικογένειά του μετανάστευσε στην Αθήνα, και το 1918 εγκαταστάθηκαν στο Παρίσι, όπου ο Σεφέρης σπούδασε νομικά.
Το 1927, συμμετείχε στις εξετάσεις του υπουργείου Εξωτερικών και διορίστηκε στην διπλωματική υπηρεσία ως ακόλουθος πρεσβείας, ξεκινώντας μια μακρά καριέρα στο διπλωματικό σώμα.
Παράλληλα με την επαγγελματική του πορεία, ο Σεφέρης ανέπτυξε και τη λογοτεχνική του δραστηριότητα. Η πρώτη ποιητική του συλλογή, με τίτλο «Η Στροφή», εκδόθηκε το 1931, σηματοδοτώντας την αρχή της καλλιτεχνικής του πορείας.
Τα επόμενα χρόνια, ο Σεφέρης συνεχώς εξελισσόταν, συνδυάζοντας τη λογοτεχνική του δημιουργία με τη διπλωματική του θητεία. Η ποίησή του εξερευνά βαθιά τον ελληνικό πολιτισμό και τη σύγχρονη ζωή, ενώ σημαντικές ποιητικές συλλογές του περιλαμβάνουν τα έργα «Κάτω από την ακρογιαλιά», «Η Στέρνα», «Σχέδια στο περιθώριο», «Μυθιστόρημα», «Τετράδιο γυμνασμάτων», «Ο τελευταίος σταθμός» και «Τα ημερολόγια καταστρώματος». Μέσα από αυτά τα έργα, ο Σεφέρης καταφέρνει να συνδυάσει την παράδοση με τις σύγχρονες ανησυχίες, αφήνοντας μια σημαντική κληρονομιά στην ελληνική λογοτεχνία.
Ο Σεφέρης είχε ήδη αποκτήσει διεθνή φήμη πριν τη βράβευσή του, με τον σημαντικό Άγγλο ποιητή Τ.Σ. Έλιοτ να τον προτείνει για το Νόμπελ το 1961, ενώ μια δεύτερη πρόταση ακολούθησε το 1962. Η υποστήριξη του Έλιοτ και η αναγνώριση από διεθνείς λογοτεχνικούς κύκλους άνοιξαν τον δρόμο για την απονομή του βραβείου, η οποία επισημοποιήθηκε τον Οκτώβριο του 1963.
Παρά τη διεθνή αναγνώριση, η υποδοχή του βραβείου στην Ελλάδα ήταν σχετικά συγκρατημένη. Το πολιτικό κλίμα της εποχής, επιβαρυμένο από γεγονότα όπως η δολοφονία του Γρηγόρη Λαμπράκη και η παραίτηση του Κωνσταντίνου Καραμανλή, επισκίασε την είδηση. Τον Νοέμβριο είχαν ήδη προκηρυχθεί εκλογές, και η προσοχή της κοινής γνώμης ήταν στραμμένη αλλού. Αν και ο Τύπος αρχικά κάλυψε εκτενώς το γεγονός, σύντομα η είδηση περιορίστηκε σε μικρές αναφορές στις εφημερίδες.
Η απονομή του βραβείου πραγματοποιήθηκε στις 10 Δεκεμβρίου 1963, παρουσία του βασιλιά της Σουηδίας Γουσταύου ΣΤ’ Αδόλφου. Κατά τη διάρκεια της τελετής, ο Σεφέρης εκφώνησε μια αξιομνημόνευτη ομιλία, αποτίοντας φόρο τιμής στον ελληνικό πολιτισμό και στη διαχρονική αξία της ελληνικής γλώσσας.
Ανάμεσα σε άλλα ο Γιώργος Σεφέρης είπε στην ομιλία του κατά την απονομή του βραβείου Νόμπελ:
«Ἀνήκω σὲ μία χώρα μικρή. Ἕνα πέτρινο ἀκρωτήρι στὴ Μεσόγειο, ποὺ δὲν ἔχει ἄλλο ἀγαθὸ παρὰ τὸν ἀγώνα τοῦ λαοῦ, τὴ θάλασσα, καὶ τὸ φῶς τοῦ ἥλιου. Εἶναι μικρὸς ὁ τόπος μας, ἀλλὰ ἡ παράδοσή του εἶναι τεράστια καὶ τὸ πράγμα ποὺ τὴ χαρακτηρίζει εἶναι ὅτι μας παραδόθηκε χωρὶς διακοπή. Ἡ ἑλληνικὴ γλώσσα δὲν ἔπαψε ποτέ της νὰ μιλιέται. Δέχτηκε τὶς ἀλλοιώσεις ποὺ δέχεται καθετὶ ζωντανό, ἀλλὰ δὲν παρουσιάζει κανένα χάσμα. Ἄλλο χαρακτηριστικὸ αὐτῆς τῆς παράδοσης εἶναι ἡ ἀγάπη της γιὰ τὴν ἀνθρωπιά, κανόνας της εἶναι ἡ δικαιοσύνη. Στὴν ἀρχαία τραγωδία, τὴν ὀργανωμένη μὲ τόση ἀκρίβεια, ὁ ἄνθρωπος ποὺ ξεπερνᾶ τὸ μέτρο, πρέπει νὰ τιμωρηθεῖ ἀπὸ τὶς Ἐρινύες».
Στον λόγο του ο Σεφέρης τόνισε την αδιάσπαστη συνέχεια της ελληνικής παράδοσης και υπογράμμισε τον ρόλο της ποίησης στη σύγχρονη εποχή ως μέσο κατανόησης και επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων.
Συνέχισε λέγοντας: «Σ᾿ αὐτὸ τὸν κόσμο, ποὺ ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τοὺς ἄλλους. Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τὸν ἄνθρωπο, ὅπου καὶ νὰ βρίσκεται.»
Και πρόσθεσε:
«Ὅσο γιὰ μένα συγκινοῦμαι παρατηρώντας πῶς ἡ συνείδηση τῆς δικαιοσύνης εἶχε τόσο πολὺ διαποτίσει τὴν ἑλληνικὴ ψυχή, ὥστε νὰ γίνει κανόνας τοῦ φυσικοῦ κόσμου. Καὶ ἕνας ἀπὸ τοὺς διδασκάλους μου, τῶν ἀρχῶν τοῦ περασμένου αἰώνα, γράφει: «… θὰ χαθοῦμε γιατί ἀδικήσαμε …». Αὐτὸς ὁ ἄνθρωπος ἦταν ἀγράμματος. Εἶχε μάθει νὰ γράφει στὰ τριάντα πέντε χρόνια τῆς ἡλικίας του. Ἀλλὰ στὴν Ἑλλάδα τῶν ἡμερῶν μας, ἡ προφορικὴ παράδοση πηγαίνει μακριὰ στὰ περασμένα ὅσο καὶ ἡ γραπτή. Τὸ ἴδιο καὶ ἡ ποίηση. Εἶναι γιὰ μένα σημαντικὸ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ Σουηδία θέλησε νὰ τιμήσει καὶ τούτη τὴν ποίηση καὶ ὅλη τὴν ποίηση γενικά, ἀκόμη καὶ ὅταν ἀναβρύζει ἀνάμεσα σ᾿ ἕνα λαὸ περιορισμένο. Γιατί πιστεύω πὼς τοῦτος ὁ σύγχρονος κόσμος ὅπου ζοῦμε, ὁ τυραννισμένος ἀπὸ τὸ φόβο καὶ τὴν ἀνησυχία, τὴ χρειάζεται τὴν ποίηση. Ἡ ποίηση ἔχει τὶς ρίζες της στὴν ἀνθρώπινη ἀνάσα – καὶ τί θὰ γινόμασταν ἂν ἡ πνοή μας λιγόστευε; Εἶναι μία πράξη ἐμπιστοσύνης – κι ἕνας Θεὸς τὸ ξέρει ἂν τὰ δεινά μας δὲν τὰ χρωστᾶμε στὴ στέρηση ἐμπιστοσύνης».
Με έργα όπως η «Στροφή», το «Μυθιστόρημα» και το «Ημερολόγιο Καταστρώματος», ο Σεφέρης κατάφερε να συνδυάσει τον λυρισμό και τον στοχασμό με τον ελληνικό πολιτισμό, προσφέροντας μια παγκόσμια διάσταση στη σύγχρονη ελληνική ποίηση.
Η ποίησή του, συνδυάζοντας το λυρισμό και τον στοχασμό, έχει μια σπάνια ικανότητα να αναπαριστά την ανθρώπινη ύπαρξη, τις εσωτερικές συγκρούσεις και την αέναη αναζήτηση για νόημα, ενώ ταυτόχρονα αναγνωρίζει την αδυναμία του ανθρώπου να φτάσει σε απόλυτες αλήθειες.
Είτε περιγράφει τοπία της ελληνικής γης, είτε εκφράζει την αγωνία του ατόμου απέναντι στη φθαρτότητα της ζωής, η ποίησή του αναδεικνύει την αίσθηση της απώλειας και της μνήμης, αλλά και της ανάγκης για επανασύνδεση με την κληρονομιά του παρελθόντος.
Το Νόμπελ του 1963 παραμένει μια από τις λαμπρότερες στιγμές για την πνευματική ιστορία της Ελλάδας, εδραιώνοντας τον Σεφέρη ως έναν από τους κορυφαίους ποιητές του 20ού αιώνα.
Ακολουθήστε το simpleradio.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Written by: Ομάδα Σύνταξης
30 Αθήνα Αν ανακοίνωση Γενικά Γιώργος Σεφέρης δικαιοσύνη δολοφονία εκλογές Ελλάδα ελληνικό εξετάσεις εξωτερικό ζωή θάλασσα ιστορία Κόσμος λογοτεχνία μυθιστόρημα οικογένεια Παρίσι Ποίηση ποιητής πορεία που Σουηδία σώμα τραγωδία φήμη χώρα
Post comments (0)