Listeners:
Top listeners:
Simple Radio
Simple Radio Greek Greek Edition
«Δεν είχα ποτέ μου στρατηγική. Κάθε φορά θέλω να κάνω εκείνο που κάνω την δεδομένη περίοδο. Είτε είναι δισκογραφία, είτε θέατρο, είτε βιβλίο, είτε οτιδήποτε άλλο με κινητοποιεί»: αυτή είναι η φιλοσοφία του στιχουργού και τραγουδιστή Γιώργου Ιωάννου, ο οποίος σε συνέντευξή του στο CNN Greece μιλάει για την καριέρα του αλλά και τη μεγάλη συναυλία που ετοιμάζει στο Λυκαβηττό με τίτλο «Τίποτα δεν πάει χαμένο: 50 χρόνια τραγούδια για έναν καλύτερο κόσμο».
Η συγγραφή στίχων στην Ελλάδα δεν είναι ένα «επάγγελμα» που μπορεί κάποιος να το χαρακτηρίσει δημοφιλές, κάποιοι άνθρωποι του χώρου όμως είναι ιδιαίτερα ταλαντούχοι στον συγκεκριμένο χώρο και έχουν αφήσει ιστορία με τις λέξεις τους οι οποίες έχουν δέσει τέλεια με τις μελωδίες των συνθετών.
Ένας από αυτούς τους στιχουργούς είναι ο Οδυσσέας Ιωάννου.
Ο Οδυσσέας Ιωάννου (Αθήνα, 5 Ιανουαρίου 1967) είναι Έλληνας στιχουργός, αρθρογράφος και συγγραφέας.
Έχει γράψει τραγούδια για διάσημους Έλληνες καλλιτέχνες όπως ο Μίλτος Πασχαλίδης, Χρήστος Θηβαίος, Δημήτρης Μητροπάνος, Χαρούλα Αλεξίου, Γιάννης Κότσιρας, Γιώτα Νέγκα, Νατάσα Μποφίλιου κ.ά.
Έχει γράψει στίχους για περίπου 200 τραγούδια, κυκλοφορώντας εννέα προσωπικούς δίσκους καθώς και τραγούδια για το θέατρο και τον κινηματογράφο, έχει συνεργαστεί με τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές, ενώ έχει εκδώσει και πέντε βιβλία.
Μόλις λίγες μέρες απομένουν για τη μεγάλη συναυλία που έχει κάνει την επιμέλεια ο Οδυσσέας Ιωάννου και έχει τίτλο «Τίποτα δεν πάει χαμένο: 50 χρόνια τραγούδια για έναν καλύτερο κόσμο», που θα λάβει χώρα την Τρίτη 15 Οκτωβρίου στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού.
Στη σκηνή του αγαπημένου αυτού θεάτρου θα βρεθούν εκπρόσωποι τριών γενιών ερμηνευτών, όπως οι Σπύρος Γραμμένος, Φοίβος Δεληβοριάς, Μανώλης Μητσιάς, Γιώργος Νταλάρας, Μαρία Παπαγεωργίου, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Μίλτος Πασχαλίδης και Μαρία Φαραντούρη. Οι καλλιτέχνες θα ερμηνεύσουν εμβληματικά τραγούδια που συνδέθηκαν με τη Μεταπολίτευση και αναδεικνύουν την κοινωνικοπολιτική διάσταση της εποχής.
Ποια ήταν η πρώτη αφορμή για να ασχοληθείτε με το λόγο και το τραγούδι;
Οδυσσέας Ιωάννου: Oι αιτίες είναι να είσαι αναγνώστης και ακροατής. Να «ζηλεύεις» τον τρόπο και την δουλειά των άλλων. Μετά να προσπαθήσεις να βρεις τον δικό σου τρόπο γιατί έτσι κι αλλιώς στην τέχνη εκείνο που μας διαφοροποιεί είναι ο τρόπος. Αφορμή ήταν ένας δίσκος της Βούλας Σαββίδη το 1992, για τον οποίο είχε ζητηθεί ένα τραγούδι από τον Διονύση Τσακνή. Είπε πως εκείνος θα γράψει την μουσική και πρότεινε σε εμένα να γράψω στίχους δίχως να το είχα εγώ ποτέ στο μυαλό μου.
Έχετε την καλλιτεχνική επιμέλεια της συναυλίας «Τίποτα δεν πάει χαμένο: 50 χρόνια τραγούδια για έναν καλύτερο κόσμο», πόσο δύσκολο ήταν να φέρετε κοντά τόσα «βαριά» ονόματα του τραγουδιού; Τι θα δούμε στις 15 Οκτώβρη στο Θέατρο Λυκαβηττού;
Οδυσσέας Ιωάννου: Δεν ήταν καθόλου δύσκολο, όχι μόνο λόγω της σχέσης μου μαζί τους αλλά κυρίως επειδή είναι ένα τραγούδι που τους έχει συγκινήσει όλους, το περιλαμβάνουν στα προγράμματά τους εδώ και δεκαετίες και είναι πολύ σημαντικό πως πολλά από αυτά τα τραγούδια θα ακουστούν στην σκηνή του Θεάτρου του Λυκαβηττού από εκείνους που τα δισκογράφησαν πρώτοι. Δεν θα είναι μια εγκυκλοπαίδεια του πολιτικού τραγουδιού στην Ελλάδα, δεν κάναμε αξιολόγηση, θα είναι μία συναισθηματική βραδιά.
Μπορεί ένας στιχουργός ή ένας μουσικός, ακόμη και ένας συγγραφέας, να ζήσει από αυτό που κάνει στην Ελλάδα;
Οδυσσέας Ιωάννου: Στιχουργός σίγουρα όχι, συνθέτης, ερμηνευτής και μουσικός, εξαρτάται από την δουλειά τους, εννοώ το ρεπερτόριό τους, την δημοτικότητά τους, την συνέπειά τους μέσα στα χρόνια. Όλοι ζούνε από τις ζωντανές εμφανίσεις, από τα δικαιώματα μόνο δεν γίνεται. Κάποτε ένας δίσκος με καλά τραγούδια πουλούσε πενήντα και εκατό χιλιάδες αντίτυπα και βιοπορίζονταν συνθέτες και στιχουργοί, τώρα δεν υπάρχει πια έσοδο από την δισκογραφία και τα πράγματα έχουν ζορίσει πολύ. Χρειάζεται σίγουρα να κάνεις κι άλλες δουλειές.
Πώς βλέπετε τον κόσμο του τραγουδιού σήμερα; Ποια είναι η άποψη σας για το τραπ, το χιπ χοπ και τα πιο μοντέρνα είδη στίχου και μουσικής;
Οδυσσέας Ιωάννου: Η αλήθεια είναι πως δεν παρακολουθώ ιδιαίτερα τα πολύ καινούργια πράγματα, δεν έχω πια εκείνο το ένστικτο του κυνηγού που είχα πιο νέος. Αλλά τα καλά πράγματα, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο θα φτάσουν στα αυτιά μου, δεν κρύβεται το καλό. Κάθε γενιά έχει το ταλέντο της και πάντα θα γράφονται όμορφα τραγούδια. Αν εκείνο που με συγκινεί εμένα κάποιος άλλος το βρίσκει σε ένα άλλο είδος τραγουδιού, ας γίνει έτσι. Το ζητούμενο είναι η συγκίνηση. Δεν θέλω να κρίνω συνολικά ολόκληρα είδη, ολόκληρους κώδικες τραγουδιού που είναι διαφορετικοί από τον δικό μου.
Έχετε γράψει στίχους για περίπου 200 τραγούδια, κυκλοφορώντας εννέα προσωπικούς δίσκους καθώς και τραγούδια για το θέατρο και τον κινηματογράφο, έχετε συνεργαστεί με τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες και τραγουδιστές, ενώ έχετε εκδώσει και πέντε βιβλία. Τι είναι αυτό που θα θέλατε να κάνετε τώρα; Μοιάζει να μην σταματάει ποτέ η έμπνευση σας…
Οδυσσέας Ιωάννου: Δεν είχα ποτέ μου στρατηγική. Κάθε φορά θέλω να κάνω εκείνο που κάνω την δεδομένη περίοδο. Είτε είναι δισκογραφία, είτε θέατρο, είτε βιβλίο, είτε οτιδήποτε άλλο με κινητοποιεί. Φαντάζομαι πως πάνω – κάτω θα κάνω τα ίδια που έχω κάνει μέχρι σήμερα, ίσως με διαφορετική συνέπεια, μπορεί κάτι να μείνει αρκετά πίσω τελικά.
Τι θα συμβουλεύατε έναν νέον στιχουργό σήμερα; Μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο την εποχή που ζούμε, τώρα που «όλοι πρέπει να τα κάνουν όλα μόνοι τους».
Οδυσσέας Ιωάννου: Σε όσους γράφουν τραγούδια και απογοητεύονται από μία αρκετά αφιλόξενη εποχή για νέους δημιουργούς, τους λέω πάντα ένα πράγμα :«όταν γράφετε δέκα τραγούδια και δεν γίνεται τίποτα, η μόνη απάντησή σας είναι να καθίσετε να γράψετε άλλα δέκα. Και μετά άλλα δέκα. Δεν ξέρω άλλο τρόπο».
Πώς βλέπετε την τεχνολογία και τα social media; Το βλέπετε ως κάτι θετικό για έναν καλλιτέχνη ή μήπως το αντίθετο;
Οδυσσέας Ιωάννου: Δεν υπάρχει εύκολη απάντηση σε αυτό. Από την μία είναι ευλογία με ένα κλικ να ανεβάζεις κάτι δικό σου σε μία πλατφόρμα που μπορεί να το ακούσει πολύς κόσμος αμέσως. Από την άλλη όταν αυτό το κάνουν πάρα πολλοί χαώνεσαι, η πληροφορία θαμπώνει και δεν γίνεται τελικά τόσο άμεσα προσβάσιμη. Η δική μας δουλειά είναι να μας ενδιαφέρει η πρωτογενής δημιουργία, δηλαδή να φτιάξουμε ότι καλύτερο μπορούμε. Από κει και πέρα οι τρόποι που θα ταξιδέψει είναι αρκετοί, χρειάζεται και λίγη τύχη. Αν έχει κάνει κάτι κακό αυτή η τεχνολογία είναι πως η μουσική δεν κοστίζει τίποτα, είναι τζάμπα, και καταναλώνεται γρήγορα με μία απάνθρωπη ταχύτητα. Οι περισσότεροι δίνουν σε κάθε τραγούδι μία ευκαιρία που διαρκεί για τα πρώτα είκοσι δευτερόλεπτα, μετά περνάνε στο επόμενο. Η μουσική θέλει αφοσίωση και χρόνο από τον ακροατή, δεν καταναλώνεται έτσι.
Ετοιμάζετε κάτι νέο;
Οδυσσέας Ιωάννου: Έχουν ξεκινήσει διάφορα και δισκογραφικά και για καινούργια θεατρική παράσταση, αλλά όλα θα ειπωθούν στον χρόνο τους.
Περισσότερες πληροφορίες για τη συναυλία που διοργανώνει ο Δήμος Αθηναίων εδώ
Ακολουθήστε το simpleradio.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Written by: Νίκος Γεωργακόπουλος
greece Social Media Αθήνα Αν Βασίλης Παπακωνσταντίνου Βιβλία βιβλίο Γιάννης Κότσιρας Γιώργος Νταλάρας Γιώτα Νέγκα Δήμος Αθηναίων Διάφορα δικαιώματα Ελλάδα εμφανίσεις Θέατρο ιστορία καλλιτέχνες Κόσμος Μανώλης Μητσιάς Μαρία Παπαγεωργίου Μαρία Φαραντούρη μεταπολίτευση Μουσική Οδυσσέας Ιωάννου που Σπύρος Γραμμένος Στιχουργός συγγραφέας συναυλία συνέντευξη Συνθέτης τέχνη Τεχνολογία τραγούδι Φοίβος Δεληβοριάς Χαρούλα Αλεξίου Χρήστος Θηβαίος χώρα
Post comments (0)