Listeners:
Top listeners:
Simple Radio
Simple Radio Greek Greek Edition
«Κατά την άποψή μου, λαμβάνει χώρα εθνοκάθαρση», λέει ο σύγχρονος Ισραηλινός φιλόσοφος Όμρι Μπόεμ σε ένα καφέ της Λειψίας υπό την συνοδεία των συνθέσεων του Μπαχ.
Ο 46χρονος Μπόεμ, επέστρεψε στην Γερμανία για πρώτη φορά, με αφορμή την 80ή επέτειο της απελευθέρωσής του από τους Ναζί με σκοπό να δώσει μια ομιλία, η οποία όμως αναβλήθηκε λόγω πιέσεων από την ισραηλινή πρεσβεία. Αυτό συνέβη στις αρχές Απριλίου. Τώρα, τον Ιούνιο, επέστρεψε στον «τόπο του εγκλήματος».
Σε μια χώρα που εξακολουθεί να είναι «σημαδεμένη» από το Ολοκαύτωμα, οποιαδήποτε κριτική στην ισραηλινή κυβέρνηση μπορεί να αποτελέσει λόγο για «κάνσελ».
«Θα είμαι ειλικρινής, ένιωσα πιο απογοητευμένος απ’ ό,τι θα ήθελα», δήλωσε ο ισραηλινογερμανός φιλόσοφος στην Λειψία της Γερμανίας, όπου συμμετείχε στο Bachfest, το φεστιβάλ Μπαχ. Δεν ήταν τόσο η ίδια η ακύρωση όσο η έλλειψη αντίδρασης στη Γερμανία για την ομιλία του.
Είναι μια ηλιόλουστη μέρα στο τέλος της άνοιξης στη Λειψία και έχουν περάσει σχεδόν δύο μήνες από την ακύρωση της ομιλίας του Μπόεμ, καθηγητή στη Νέα Υόρκη και συγγραφέα του βιβλίου Radical Universalism- ο Όμρι Μπόεμ είναι επίσης ένας στοχαστής που ισχυρίζεται ότι προέρχεται από τη λεγόμενη σχολή του Διαφωτισμού, του Καντ αλλά και του Σπινόζα.
«Η σημερινή βίαιη καταστροφή της Παλαιστίνης, η οποία εκλαμβάνεται ως απαραίτητη για τη διατήρηση του εβραϊκού κράτους, σημαίνει επίσης την πλήρη καταστροφή του Ισραήλ»
Οι εντάσεις στη Μέση Ανατολή είχαν κλιμακωθεί την εποχή της συνέντευξης με τα ισραηλινά πλήγματα στις πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν και τις ιρανικές επιθέσεις αντιποίνων στο Ισραήλ. Γεννημένος στο βόρειο Ισραήλ το 1979 και καταγόμενος από Γερμανοεβραίους από την πλευρά του πατέρα του και Ιρανούς Εβραίους από την πλευρά της μητέρας του, η σύγκρουση ήταν πολύ προσωπική.
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης στη Λειψία, ο Μπόεμ επέστρεψε αρκετές φορές στο ίδιο θέμα: Η επιβίωση του Ισραήλ. «Η σημερινή βίαιη καταστροφή της Παλαιστίνης, η οποία εκλαμβάνεται ως απαραίτητη για τη διατήρηση του εβραϊκού κράτους, σημαίνει επίσης την πλήρη καταστροφή του Ισραήλ», είπε.
Γιατί; Το Ισραήλ θα απονομιμοποιούσε τον εαυτό του με την καταστροφή της Παλαιστίνης- δύσκολα θα μπορούσε να παραμείνει «ηθικά, φυσικά ή νομικά άθικτο» και όλα αυτά θα διέλυαν το ισραηλινό κράτος δικαίου.
«Το Ισραήλ δεν θα επιβιώσει από την καταστροφή της Παλαιστίνης», είπε.
Σύμφωνα με την El Pais, Τα επιχειρήματά του μαζί με τη λύση του ενιαίου κράτους στη σύγκρουση, συμπεριλαμβανομένης μιας δι-εθνικής συνομοσπονδίας (Δημοκρατία της Χάιφα, όπως ονομάζεται ένα από τα δοκίμιά του), και τις κατηγορίες που διατυπώθηκαν κατά των ισραηλινών αρχών ότι χρησιμοποιούν το Ολοκαύτωμα για να ξεπλύνουν την ευρωπαϊκή ακροδεξιά, οδήγησαν τον Μποέμ να ακυρώσει την ομιλία του στο Μπούχενβαλντ.
Οι μετριοπαθείς, αυτό που ο Boehm αποκαλεί «φιλελεύθερο σιωνιστικό κέντρο» , έχουν επίσης αποτύχει, κατά τη γνώμη του, επειδή άργησαν πολύ «να μιλήσουν ξεκάθαρα ενάντια στα ισραηλινά εγκλήματα». Ο ίδιος επιδιώκει «μια πολύ πιο διαφοροποιημένη θέση». Και, στην πραγματικότητα, μια αρκετά μοναχική θέση.
Η εβραιογερμανίδα γιαγιά του Μποέμ, η οποία έχασε τους γονείς της στο Ολοκαύτωμα και διέφυγε μόνη της στην Παλαιστίνη το 1939 σε ηλικία 16 ετών, έδωσε στον φιλόσοφο μια γεύση από το Bildungsburgertum, τη «μορφωμένη αστική τάξη» της Γερμανίας. Της μίλησε για τον Τόμας Μαν, τον Σοπενχάουερ και τον Βάγκνερ. Έκανε τη στρατιωτική του θητεία, σπούδασε στο Γέιλ και στη Χαϊδελβέργη και στο έργο του ανέκτησε το νήμα αυτού του γερμανικού διαφωτισμού που καταστράφηκε από τα 12 χρόνια εθνικοσοσιαλισμού του Χίτλερ.
«Στη Γερμανία, αν χρησιμοποιείς αυτόν τον όρο, και οι άνθρωποι μπορεί να έχουν λόγο να τον χρησιμοποιούν, τότε είσαι αντισημίτης. Λες και οι Εβραίοι δεν θα μπορούσαν να είναι γενοκτόνοι. Λοιπόν, μπορούν να είναι»
Στο έργο του Radical Universalism (Ριζοσπαστικός Οικουμενισμός), ο Μποέμ ξαναδιαβάζει και επανερμηνεύει τρία κείμενα (τη Διακήρυξη της Ανεξαρτησίας των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, το δοκίμιο του Καντ «Τι είναι Διαφωτισμός;» και την αφήγηση της Παλαιάς Διαθήκης για τη θυσία του Ισαάκ) για να διατυπώσει μια υπεράσπιση του οικουμενικού ανθρωπισμού απέναντι «στη Δεξιά [που] μάχεται για την υπεράσπιση των παραδοσιακών αξιών», αλλά και μια υπεράσπιση ενάντια «στους φιλελεύθερους προοδευτικούς […] που απέτυχαν να υπερασπιστούν το διεθνές δίκαιο, δηλαδή να προστατεύσουν τους Παλαιστίνιους από τη συστηματική καταστροφή των μέσων διαβίωσης που έσπειρε το Ισραήλ στη Γάζα».
«Έχει γίνει σχεδόν αδύνατο να μιλήσουμε και να σκεφτούμε γι’ αυτό», λέει ο Μποέμ. «Η μία πλευρά σε κατηγορεί ότι είσαι αρνητής της γενοκτονίας- η άλλη, για αντισημιτισμό. Κατά την άποψή μου, λαμβάνει χώρα εθνοκάθαρση. Εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, επίσης. Πρόκειται για φρικτά εγκλήματα (…) και δεν είναι μικρότερα εγκλήματα από τη γενοκτονία», τόνισε.
«Πρέπει να αντισταθούμε σε αυτή τη λογική. Και από την άλλη πλευρά, στη Γερμανία, βέβαια, αν χρησιμοποιείς αυτόν τον όρο, και οι άνθρωποι μπορεί να έχουν λόγο να τον χρησιμοποιούν, τότε είσαι αντισημίτης. Λες και οι Εβραίοι δεν θα μπορούσαν να είναι γενοκτόνοι. Λοιπόν, μπορούν να είναι», πρόσθεσε.
Στο τέλος της συζήτησης στο καφέ της Λειψίας, απέναντι από τη Nikolai-Kirche, όπου κάποτε έπαιζε ο Μπαχ, ο Όμρι Μπόεμ έδωσε μια ομιλία στο Paulinum. Εκεί μίλησε για τον Μπαχ, τη μουσική, τη γλώσσα, τη φιλοσοφία και ανέφερε τον Μαϊμονίδη, τον Αντόρνο, τον Μπένγιαμιν και τον Σοπενχάουερ.
*Πηγή: El Pais English
Ακολουθήστε το simpleradio.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Written by: Ομάδα Σύνταξης
Culture Live The Good Life ακροδεξιά Αν ανατολή άνθρωποι αποτυχία γάζα γενοκτονία Γερμανία γεύση γονείς διεθνές δίκαιο εγκλήματα έλλειψη έργο Ηλικία ιράν ισραήλ κατηγορίες κράτος δικαίου κριτική κυβέρνηση μέση μέση ανατολή Μουσική ναζί Νέα Νέα Υόρκη ολοκαύτωμα Όμρι Μπόεμ παλαιστίνη που σύγκρουση Φεστιβάλ φιλοσοφία χίτλερ χώρα
Post comments (0)