Πολιτισμός

«Η βιομηχανία ψυχαγωγίας με έδρα τις ΗΠΑ δεν ήταν ποτέ τόσο κυρίαρχη»: Μήπως τελικά το Χόλιγουντ δεν παρακμάζει;

todayMay 30, 2025 7

Background

Όταν ο Ντόναλντ Τραμπ ανακοίνωσε τα σχέδιά του να επιβάλει δασμό 100% σε κάθε ταινία «που παράγεται σε ξένες χώρες», η παγκοσμιοποιημένη κινηματογραφική βιομηχανία των ΗΠΑ άρχισε να πανικοβάλλεται.

Οι μετοχές μεγάλων εταιρειών παραγωγής, όπως η Netflix και η Disney, έπεσαν αμέσως λόγω της υποτιθέμενης αύξησης του κόστους όταν οι παραγωγές δεν θα μπορούν πλέον να επωφελούνται από φθηνότερες τοποθεσίες στο εξωτερικό.

Τις τελευταίες δεκαετίες, οι αμερικανικές ταινίες και τηλεοπτικές σειρές επωφελήθηκαν από γενναιόδωρα φορολογικά κίνητρα για γυρίσματα στην Ευρώπη, τον Καναδά ή την Αυστραλία, καθιστώντας τις τοποθεσίες του Χόλιγουντ συγκριτικά ακριβές.

Ταυτόχρονα, η βιομηχανία κινηματογράφου και περιεχομένου έχει γίνει ιδιαίτερα αποκεντρωμένη, με τις διεθνείς συμπαραγωγές να μπορούν να μοιράζονται πόρους και να έχουν πρόσβαση σε χρηματοδότηση σε πολλές χώρες.

Τα καυστικά σχόλια στις Κάννες

Χωρίς λεπτομέρειες σχετικά με το αν οι δασμοί θα ισχύουν μόνο για «ταινίες» ή και τηλεοπτικές σειρές, η απειλή του Τραμπ να φορολογήσει σε μεγάλο βαθμό το ξένο περιεχόμενο στην τεράστια αμερικανική αγορά επικρίθηκε ευρέως κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης Γουες Άντερσον, ο οποίος βρέθηκε στις Κάννες για να παρουσιάσει τη νέα του ταινία «The Phoenician Scheme», αναρωτήθηκε πώς θα μπορούσαν ποτέ να λειτουργήσουν οι δασμοί όταν εφαρμόζονται σε πνευματική ιδιοκτησία σε αντίθεση με τα φυσικά αγαθά.

«Μπορείτε να κρατήσετε την ταινία στο τελωνείο; Δεν μεταφέρεται με αυτόν τον τρόπο», δήλωσε ο σκηνοθέτης σε συνέντευξη Τύπου.

Ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός Ρόμπερτ Ντε Νίρο, ο οποίος παρέλαβε τιμητικό Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, δήλωσε για τις κινηματογραφικές κυρώσεις του Τραμπ: «Δεν μπορείς να βάλεις τιμή στη δημιουργικότητα, αλλά προφανώς μπορείς να βάλεις δασμό σε αυτήν».

Εν τω μεταξύ, ο Βιβέκ Αγκνιχότρι, Ινδός ηθοποιός, σκηνοθέτης και αστέρας του Μπόλιγουντ, δήλωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι ένας δασμός 100% στις ξένες ταινίες θα μπορούσε να σημαίνει ότι «η αγωνιζόμενη κινηματογραφική βιομηχανία της Ινδίας θα καταρρεύσει εντελώς».

Παρακμάζει τελικά το Χόλιγουντ;

Σε μια ανάρτηση στο Truth Social που ανακοίνωσε τους δασμούς στον κινηματογράφο, ο Ντόναλντ Τραμπ υποστήριξε ότι «η κινηματογραφική βιομηχανία στην Αμερική πεθαίνει πολύ γρήγορα».

Τα επιτόπια γυρίσματα στο Χόλιγουντ έχουν μειωθεί κατά περίπου 34% τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Film LA, μια έκδοση της κινηματογραφικής βιομηχανίας.

Ενώ πολλοί εργαζόμενοι στον κινηματογράφο έχουν χάσει τη δουλειά τους ως αποτέλεσμα, η επιβράδυνση δεν οφείλεται μόνο στα κίνητρα για γυρίσματα σε ξένες τοποθεσίες. Η πανδημία COVID-19, η παγκόσμια οικονομική ύφεση και μια πολύμηνη απεργία των ηθοποιών και των σεναριογράφων το 2023 έχουν επίσης προκαλέσει το Χόλιγουντ να ακινητοποιηθεί.

Καθώς οι προϋπολογισμοί στενεύουν, οι ταινίες μπορεί να μην γίνονται χωρίς συμπαραγωγές που εκμεταλλεύονται τα κίνητρα σε ξένες περιοχές, λέει ο Στίβεν Λούμπι, λέκτορας κινηματογράφου στο Victorian College of the Arts στην Αυστραλία.

«Οι αμερικανικές παραγωγές που έχουν εκμεταλλευτεί φορολογικά κίνητρα σε μέρη όπως η Αυστραλία για να γυρίσουν τις ταινίες τους σε offshore, το κάνουν επειδή οι ταινίες είναι λιγότερο δαπανηρές για να γυριστούν με αυτόν τον τρόπο», δήλωσε στην DW. «Ίσως να μην μπορούν να γυριστούν χωρίς να ακολουθηθεί αυτή η οδός».

«Η βιομηχανία ψυχαγωγίας με έδρα τις ΗΠΑ δεν ήταν ποτέ τόσο κυρίαρχη»

Αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα μικρό εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ στο περιεχόμενο ψυχαγωγίας, που σημαίνει ότι εισάγονται περισσότερα από όσα εξάγονται – 27,7 δισεκατομμύρια δολάρια (24,35 δισεκατομμύρια ευρώ) έναντι 24,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023.

Αυτό αναφέρει ο Ζαν Κ. Χάλαμπι, καθηγητής κοινωνιολογίας στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, ο οποίος λέει ότι η ανισορροπία αυτή οφείλεται εν μέρει στους streamers όπως το Netflix, οι οποίοι δεν εξάγουν επίσημα περιεχόμενο που έχει δημιουργηθεί στις ΗΠΑ, όπως το «Stranger Things», αλλά το διανέμουν διεθνώς μέσω της δικής τους πλατφόρμας με έδρα τις ΗΠΑ.

Εν τω μεταξύ, επιτυχημένες σειρές όπως το «Adolescence» και το «Squid Game» που αποκτώνται από το εξωτερικό υπολογίζονται ως εισαγωγές, ακόμη και αν πρόκειται για αμερικανικά περιουσιακά στοιχεία που αποφέρουν στο Netflix «εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια» σε συνδρομές, σημείωσε ο Χάλαμπι σε άρθρο του στο The Conversation.

«Η βιομηχανία ψυχαγωγίας με έδρα τις ΗΠΑ δεν ήταν ποτέ τόσο κυρίαρχη σε παγκόσμιο επίπεδο», πρόσθεσε, παρά το εμπορικό έλλειμμα.

Οι ΗΠΑ παραμένουν επίσης ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ταινιών και τηλεόρασης στον κόσμο, ακόμη και όταν το Χόλιγουντ αντιμετωπίζει μεγαλύτερο ανταγωνισμό από κέντρα περιεχομένου όπως η Νότια Κορέα.

«Εάν εφαρμοστούν, αυτοί οι δασμοί θα έχουν σίγουρα εκτεταμένες συνέπειες για τη βιομηχανία κινηματογράφου και τηλεόρασης», κατέληξε ο Χάλαμπι. «Αλλά είναι απίθανο να κάνουν κανέναν πιο ευημερούντα».

Είναι οι δασμοί προάγγελος ενός εμπορικού πολέμου περιεχομένου;

Τμήματα της τοπικής κινηματογραφικής βιομηχανίας υποστηρίζουν την πρόθεση του Τραμπ να φέρει παραγωγές πίσω στις ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένου του συνδικάτου που εκπροσωπεί τους ηθοποιούς, της Screen Actors Guild-Αμερικανική Ομοσπονδία Τηλεοπτικών και Ραδιοφωνικών Καλλιτεχνών.

Το ίδιο και η Motion Picture Association (MPA), μια ομάδα της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας που εκπροσωπεί στούντιο από τη Disney έως το Netflix, την Paramount, τη Universal και τη Warner Bros, συμφωνεί ότι πρέπει να δημιουργηθεί περισσότερο περιεχόμενο στις ΗΠΑ και υποστηρίζει τη χρήση φορολογικών κινήτρων για την ενθάρρυνση της παραγωγής εντός της Αμερικής.

«Αυτός ο άνθρωπος αλλάζει γνώμη 50 φορές»

Τον Φεβρουάριο, όταν ο Τραμπ ανακοίνωσε τους ευρύτερους δασμούς του, ξεχώρισε τον προστατευτισμό στην κινηματογραφική αγορά της ΕΕ, όπου οι αμερικανικές εταιρείες streaming υποχρεούνται να συμπεριλάβουν τουλάχιστον 30% ευρωπαϊκού περιεχομένου στον προγραμματισμό τους εντός των κρατών μελών της ΕΕ. Το MPA αντιτίθεται επίσης σε αυτές τις ποσοστώσεις, σύμφωνα με την DW.

Σύμφωνα με την οδηγία της ΕΕ για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, τα εν λόγω κράτη μέλη μπορούν επίσης να απαιτήσουν από εταιρείες όπως το Netflix και η Disney να υποχρεωθούν να χρηματοδοτούν τοπικές παραγωγές – κάτι που οι γίγαντες του streaming έχουν προσπαθήσει να αποφύγουν μέσω νομικών ενεργειών.

Άλλοι στο Χόλιγουντ αμφισβητούν τη λογική των δασμών του Τραμπ και τη δέσμευσή του.

«Το θέμα των δασμών, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, σωστά; Αυτός ο άνθρωπος αλλάζει γνώμη 50 φορές», δήλωσε ο Αμερικανός σκηνοθέτης Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ στις Κάννες στην πρεμιέρα της ταινίας του Nouvelle Vague.

*Πηγή: Deutsche Welle

ΠΗΓΗ

Ακολουθήστε το simpleradio.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Written by: Ομάδα Σύνταξης

Rate it

Post comments (0)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


Cookie Consent with Real Cookie Banner