Listeners:
Top listeners:
Simple Radio
Simple Radio Greek Greek Edition
«Νομίζω ότι αυτός είναι ο γρηγορότερος τρόπος για να ισοφαρίσω την υπερανάληψη μου», δήλωσε ο Michael Eavis στις 18 Σεπτεμβρίου 1970 όταν ρωτήθηκε στο BBC γιατί είχε κλείσει τον glam rocker, Marc Bolan, για να εμφανιστεί στο χωράφι του (πριν αυτό γίνει το θρυλικό Glastonbury). Ο γαλακτοπαραγωγός έδινε συνέντευξη στο αγρόκτημά του στο Somerset, καθώς καθόταν σε μια πρόσφατα κατασκευασμένη αυτοσχέδια ξύλινη τουαλέτα, μια μέρα πριν από την έναρξη αυτού που θα γινόταν ένα από τα πιο διάσημα και διάσημα μουσικά φεστιβάλ στον κόσμο.
Το Φεστιβάλ Glastonbery στις δεκαετίες που ακολούθησαν έχει εξελιχθεί σε ένα ζωντανό, εκτεταμένο πολιτιστικό υπερθέαμα που προσελκύει τα μεγαλύτερα ονόματα της μουσικής βιομηχανίας: Ο Neil Young, η Olivia Rodrigo και οι The 1975 πρόκειται να είναι οι επικεφαλής του φετινού.
Τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν μέσα σε λίγα λεπτά, και χιλιάδες επισκέπτες από όλο τον κόσμο αναμένεται να κατέβουν στους αγροτικούς αγρούς της φάρμας αυτή την εβδομάδα για να ζήσουν την ευκαιρία να βιώσουν το μείγμα μουσικής, χορού και συντροφικότητας του φεστιβάλ.
Στο οικοτροφείο, σε ηλικία εννέα ετών, τιμωρήθηκε επειδή έφερε λαθραία ένα ασύρματο για να μπορεί να ακούει το Radio Luxembourg τη νύχτα
Αλλά το πρώτο φεστιβάλ ήταν μια πιο μετριοπαθής υπόθεση και εν μέρει οφειλόταν στην ανάγκη του Eavis να κρατήσει τη φάρμα της οικογένειάς του ζωντανή. «Είναι ένα μέσο για να παραμείνω στη δουλειά» δήλωσε στον δημοσιογράφο του BBC John Norman λίγες εβδομάδες πριν από την έναρξη του πρώτου φεστιβάλ.
«Υπάρχουν άνθρωποι που πουλάνε τα κτήματά τους εδώ γύρω, περίπου δώδεκα πουλήθηκαν τα τελευταία πέντε χρόνια, και πρέπει να κάνουμε κάτι γιατί η γεωργία είναι τόσο νεκρή… είναι απώλεια».
Η οικογένεια του Eavis καλλιεργούσε τη γη στο Somerset του Ηνωμένου Βασιλείου για πάνω από έναν αιώνα. Γεννημένος το 1935, ήταν ο μεγαλύτερος από πέντε αδέλφια και οι γονείς του, ένας μεθοδιστής ιεροκήρυκας και μια διευθύντρια, είχαν εμφυσήσει στα παιδιά τους μια ισχυρή αίσθηση κοινωνικής ευθύνης.
Αλλά ακόμη και από παιδί, ο Eavis είχε εμμονή με την ποπ μουσική. Στο οικοτροφείο, σε ηλικία εννέα ετών, τιμωρήθηκε επειδή έφερε λαθραία ένα ασύρματο για να μπορεί να ακούει το Radio Luxembourg τη νύχτα. Ως ενήλικας, παρά το γεγονός ότι η γαλακτοκομία ήταν μια κουραστική και χρονοβόρα εργασία, εξακολουθούσε να βρίσκει χρόνο να ικανοποιεί το πάθος του, παίζοντας ποπ μουσική στα βοοειδή του την ώρα που τα άρμεγαν.
«Εφηύρα ένα ηχοσύστημα, το οποίο ήταν δεμένο με σπάγκο και διάφορα άλλα, και το συνέδεσα με το player μου στο γαλακτοκομείο και είχε φανταστικό ήχο. Έτσι, έπαιζα το τραγούδι των Kinks, Lola, στις αγελάδες μέρα με τη μέρα και πραγματικά το απολάμβανα» δήλωσε στο podcast Witness History του BBC το 2015.
Σκέφτηκα, «Θεέ μου, πρέπει να το κάνω αυτό». Έτσι, πήρα το τηλέφωνο την επόμενη μέρα για να μάθω τον αριθμό τηλεφώνου των Kinks – Michael Eavis
Ο αγρότης ήταν πεπεισμένος ότι και οι αγελάδες απολάμβαναν τις μουσικές επιλογές του. «Τους αρέσει πολύ η μουσική» δήλωσε στο BBC το 1970. «Την έχουμε στους στάβλους και την έχουν συνηθίσει. Και έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει, στην πραγματικότητα, την απόδοση, διότι είχα έναν αναπληρωματικό αρμέκτη που ερχόταν – έπρεπε να κάνω το άρμεγμα ενώ έκανα την εκπομπή – και την πρώτη μέρα δεν ήθελε να παίζει το ραδιόφωνο και είχα 10 γαλόνια λιγότερα στην παραγωγή».
Ο Eavis διοικούσε τη φάρμα από τότε που ήταν μόλις 19 ετών, όταν ο πατέρας του πέθανε από καρκίνο. Αλλά μαζί με την ανάληψη του Worthy Farm, ο Eavis κληρονόμησε και τον σημαντικό υπερδανεισμό του. «Αν έχεις κολλήσει με ένα αγρόκτημα και τα βγάζεις πέρα με μια υπερανάληψη για την οποία είναι σχεδόν αδύνατο να καλύψεις τους τόκους, πρέπει να χρησιμοποιήσεις το μυαλό σου και να σκεφτείς κάτι άλλο να κάνεις».
Ήταν το καλοκαίρι του 1970, όταν κυκλοφόρησε το single Lola, που τον ενέπνευσε. Παρακολουθούσε, μαζί με τη μελλοντική του σύζυγο Jean, το Bath Festival of Blues and Progressive Music, και ήταν ενθουσιασμένος από την «απολύτως θαυμάσια ατμόσφαιρα» της εκδήλωσης.
«Υπήρχε ένα τεράστιο πλήθος κατά του πολέμου του Βιετνάμ και τα τραγούδια ήταν τόσο συγκινητικά. Και με το μεθοδιστικό μου υπόβαθρο και την ελαφρώς πουριτανική μου ανατροφή, ήταν μια τέτοια μεταμόρφωση για μένα»
«Ο ήλιος έλαμπε, ο κόσμος ήταν φανταστικά όμορφος, κυρίως χίπις με υπέροχα ρούχα και λουλούδια στα μαλλιά, όλα αυτά τα πράγματα, γιατί ήταν το αποκορύφωμα της εποχής του flower power, πραγματικά.
»Υπήρχε ένα τεράστιο πλήθος κατά του πολέμου του Βιετνάμ και τα τραγούδια ήταν τόσο συγκινητικά. Και με το μεθοδιστικό μου υπόβαθρο και την ελαφρώς πουριτανική μου ανατροφή, ήταν μια τέτοια μεταμόρφωση για μένα» δήλωσε στο BBC το 2015.
Ο Eavis είδε έναν τρόπο με τον οποίο θα μπορούσε να αγκαλιάσει την αγάπη του για τη μουσική και την κοινότητα, λύνοντας ταυτόχρονα τα οικονομικά του προβλήματα. «Και αυτό ήταν, πραγματικά. Σκέφτηκα: «Θεέ μου, πρέπει να το κάνω αυτό». Ήμουν αρκετά φιλόδοξος, υποθέτω, και ελαφρώς υπερβολικά σίγουρος, θα έλεγα. Έτσι, πήρα το τηλέφωνο την επόμενη μέρα για να μάθω τον αριθμό τηλεφώνου των Kinks».
Αφού κατάφερε να εντοπίσει τον ατζέντη ενός από τα αγαπημένα του -και των αγελάδων του- συγκροτήματα, ο Eavis έκλεισε το αγγλικό ροκ συγκρότημα για headline με 500 λίρες, παρά το γεγονός ότι δεν είχε καμία εμπειρία στη διοργάνωση φεστιβάλ. Αυτό συνέβαινε μέχρι που βγήκε ένα άρθρο που έλεγε ότι οι Kinks θα έπαιζαν σε αυτό που ο δημοσιογράφος ονόμασε «νέο μίνι φεστιβάλ», με αποτέλεσμα ο ατζέντης τους να ξαναπάρει το τηλέφωνο.
«Είπε, ‘Τι είναι αυτά που λες, ένα μίνι φεστιβάλ; Το συγκρότημά μου είναι το νούμερο ένα σε όλο τον κόσμο». Έτσι, το ακύρωσαν. Δεν τους άρεσε αυτό» δήλωσε ο Eavis στο Witness History.
Στα προβλήματά του ήρθε να προστεθεί το γεγονός ότι όταν οι Kinks αποσύρθηκαν, οι αρχικές αφίσες για την εκδήλωση -που τότε ονομαζόταν Pilton Pop, Folk and Blues Festival- είχαν ήδη τυπωθεί. Ο τραγουδιστής Wayne Fontana, γνωστός για την επιτυχία του 1965 A Groovy Kind of Love, ήταν επίσης καταχωρημένος στο πρόγραμμα, αλλά τελικά δεν θα έπαιζε.
Τότε ο Eavis είχε ένα σκούντημα της τύχης. «Αλλά ο τύπος είπε: «Έχω τον Marc Bolan και τους Tyrannosaurus Rex και κατεβαίνουν στο Butlins [αλυσίδα διακοπών του Ηνωμένου Βασιλείου] στο Minehead. Και είπε, ‘Κοίταξα τον χάρτη της διαδρομής και νομίζω ότι περνούν από τη φάρμα σας, οπότε θα μπορούσαν να το κάνουν αντί γι’ αυτό;’. Και είπα ότι αυτό θα ήταν φανταστικό.
»Ο Bolan ήταν η πατρική φιγούρα του glam rock πράγματος και [ήταν] πολύ πιο μοντέρνος από ό,τι ήταν οι Kinks, στην πραγματικότητα, και ήταν φανταστική τύχη».
«Υπήρχαν πολλές αντιδράσεις στην αρχή, ήταν στις εφημερίδες και ήταν όλα δωρεάν διαφήμιση, και έτσι το όλο σόου διαφημίστηκε στην πραγματικότητα χωρίς λόγο»
Δεν συμφώνησαν όλοι στην περιοχή. «Η ικανοποίηση όλων των τοπικών αρχών – της αστυνομίας, της υγείας και της υγιεινής και όλων των υπηρεσιών – ήταν η πιο δύσκολη πτυχή της όλης λειτουργίας», παραδέχτηκε ο Eavis στο BBC το 1970.
«Η αστυνομία προσπάθησε πολύ σκληρά να με μεταπείσει αρχικά. Αλλά αφού συμφώνησα να το κάνω, η αστυνομία συνειδητοποιώντας ότι δεν θα άλλαζα γνώμη, ήταν πολύ συνεργάσιμη έκτοτε, στην πραγματικότητα. Ήταν πολύ καλοί».
Η διαμάχη που προκάλεσε το φεστιβάλ λειτούργησε τελικά για την προώθησή του τόσο στις μπάντες όσο και στους μουσικόφιλους. «Υπήρχαν πολλές αντιδράσεις στην αρχή, ήταν στις εφημερίδες και ήταν όλα δωρεάν διαφήμιση, και έτσι το όλο σόου διαφημίστηκε στην πραγματικότητα χωρίς λόγο», δήλωσε το 2015.
«Και οι Quintessence και όλα τα είδη των χίπικων συγκροτημάτων που έλεγαν ότι θα μπορούσαν να έρθουν και να παίξουν και όλα αυτά. Κι εγώ είπα: «Ναι, ελάτε να παίξετε μαζί μας»».
Το οποίο ήταν πολύ καλό, αφού μέχρι τότε ο Eavis ξόδευε εκατοντάδες λίρες για να μετατρέψει το ήσυχο περιβάλλον της φάρμας σε χώρο διεξαγωγής του φεστιβάλ, αφαιρώντας φράχτες για να δημιουργήσει ένα φυσικό αμφιθέατρο για να παίζουν τα συγκροτήματα.
«Έχουμε μια ωραία κλίση σε όλο το μήκος και έχουμε τη σκηνή στο κάτω μέρος, και η παροχή ρεύματος στη σκηνή μας κοστίζει ένα πακέτο, και η ίδια η σκηνή κοστίζει αρκετά χρήματα», δήλωσε στο BBC το 1970. Πίστευε όμως ότι το αγρόκτημά του ήταν το τέλειο σκηνικό για ένα φεστιβάλ.
«Είναι ένα σούπερ μέρος γι’ αυτό, είναι απολύτως ιδανικό. Είναι ένα είδος ευφορίας εδώ κάτω. Ξέρετε, είναι μακριά από την απαίσια πραγματικότητα της ζωής. Είναι ένα ωραίο μέρος, το Vale of Avalon, το Glastonbury και όλη η μυσταγωγία που το περιβάλλει. Είναι ένα ωραίο μέρος γι’ αυτό».
Η είσοδος στο μονοήμερο φεστιβάλ κόστιζε 1 λίρα (13,67 λίρες ή 16 ευρώ σε σημερινά χρήματα) και οι επισκέπτες του φεστιβάλ λάμβαναν δωρεάν γάλα από το γαλακτοκομείο
Το Pilton Pop, Folk and Blues Festival άνοιξε την ημέρα μετά την απροσδόκητη κατάρρευση και τον θάνατο του θρυλικού κιθαρίστα Jimi Hendrix σε πάρτι στο Λονδίνο. Ο Eavis θυμήθηκε στο Witness History ότι πολλοί από τους 1.500 ανθρώπους που συμμετείχαν στο πρώτο αυτό φεστιβάλ είχαν δάκρυα στα μάτια τους στην είδηση του θανάτου του ροκ σταρ.
Η είσοδος στο μονοήμερο φεστιβάλ κόστιζε 1 λίρα (13,67 λίρες ή 16 ευρώ σε σημερινά χρήματα) και οι επισκέπτες του φεστιβάλ λάμβαναν δωρεάν γάλα από το γαλακτοκομείο. Η κουζίνα του Worthy Farm λειτουργούσε και ως καμαρίνι για τα συγκροτήματα που έπαιζαν.
Παρόλο που δεν προσέλκυσε τους 5.000 συμμετέχοντες που ήλπιζε ο αγρότης, τα από στόμα σε στόμα νέα για το φεστιβάλ του ταξίδεψαν τόσο μακριά, ώστε κάποιοι άνθρωποι, πιστεύοντας ότι η εκδήλωση ήταν δωρεάν, έφτασαν με τα πόδια στη φάρμα από το Λονδίνο.
«Έφτασαν στην πύλη και δεν είχαν καθόλου χρήματα», δήλωσε ο Eavis το 1970. «Και ένας τύπος ήρθε και είπε: «Λοιπόν, θα βάλω μια ανακοίνωση στη σκηνή και θα κάνουμε έρανο γι’ αυτούς», και μέσα σε πέντε λεπτά είχαμε 30 λίρες. Ήταν απολύτως φανταστικό. Έτσι, τους άφησα όλους να μπουν μέσα. Δεν θα μπορούσες να σκεφτείς πιο ανιδιοτελείς ανθρώπους».
«Ήμουν τόσο αφελής εκείνη την εποχή που δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι δεν ήταν όλα κέρδη. Δεν έβγαλα κέρδος παρά μόνο 11 χρόνια αργότερα»
Αλλά το αρχικό φεστιβάλ δεν θα έλυνε τελικά τις οικονομικές ανησυχίες του Eavis. Για την ακρίβεια, η διοργάνωση ήταν ζημιογόνα. Κατέληξε να πληρώνει τον Marc Bolan, ο οποίος θα γινόταν ένας από τους μεγαλύτερους ροκ σταρ του Ηνωμένου Βασιλείου στις αρχές της δεκαετίας του 1970, σε δόσεις των 100 λιρών από τα κέρδη του από το γάλα για πέντε μήνες.
«Σκέφτηκα πραγματικά ότι αυτός θα μπορούσε να είναι ένας τρόπος να αντιμετωπίσω την υπερανάληψη. Ήμουν τόσο αφελής εκείνη την εποχή που δεν είχα συνειδητοποιήσει ότι δεν ήταν όλα κέρδη. Δεν έβγαλα κέρδος παρά μόνο 11 χρόνια αργότερα» δήλωσε στο Witness History.
Το Φεστιβάλ Glastonbury -το όνομα που καθιερώθηκε το 1979- έχει γίνει στις δεκαετίες που ακολούθησαν ένα πολιτιστικό φαινόμενο. Παραμένει ένας εορτασμός της μουσικής, της τέχνης και των ιδανικών πίσω από τα κινήματα της αντικουλτούρας της δεκαετίας του 1960 που τόσο ενέπνευσαν τον Eavis.
Η συγκέντρωση χρημάτων και η ευαισθητοποίηση για τις φιλανθρωπικές οργανώσεις που έχει επιλέξει το φεστιβάλ εξακολουθεί να αποτελεί μια από τις κινητήριες δυνάμεις για τη διοργάνωσή του.
Και η εμπειρία του φεστιβάλ έχει γίνει ιεροτελεστία για τους οπαδούς της μουσικής και τους επαγγελματίες μουσικούς, με όλους, από τους Radiohead και τον Stevie Wonder μέχρι την Billie Eilish και τους Rolling Stones, να εμφανίζονται ως headliners στη διάσημη Pyramid Stage του Glastonbury.
Παρά το γεγονός ότι δεν ξεχρέωσε το λογαριασμό του, ο Eavis δήλωσε στο BBC ότι δεν μετανιώνει για τίποτα την επομένη του πρώτου φεστιβάλ.
«Ήταν απολύτως σούπερ. Άξιζε τον κόπο. Άξιζε τον κόπο για την επιτυχία. Είχαμε ανθρώπους από την Αμερική και τη Γερμανία και από παντού που έρχονταν και έλεγαν: «Θεέ μου, ήταν φανταστικό». Και ήταν τόσο ωραίο γιατί δεν είχα καμία εμπειρία από φεστιβάλ… Ήμουν πολύ ευτυχής που επέσττρεψα ξανά στις αγελάδες… Ήμουν πολύ, πολύ νευρικός και κουρασμένος».
*Με στοιχεία από bbc.com
Ακολουθήστε το simpleradio.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Written by: Ομάδα Σύνταξης
30 70s bbc glastonbury music podcast radio rock Rolling Stones single Stories The Good Life Αγάπη αδέλφια ακρίβεια αμερική Αν ανακοίνωση άνθρωποι αστυνομία βιετνάμ Γερμανία γονείς δημοσιογράφος διάσωση διαφήμιση Διάφορα διευθύντρια εισιτήρια είσοδος εκδήλωση εμπειρία επιτυχία εργασία Ηλικία ήλιος καλοκαίρι κατάρρευση Κόσμος Λονδίνο λουλούδια μαλλιά μάτια Μουσικά Φεστιβάλ Μουσική μυαλό Νέα νεκρή νύχτα οικογένεια ονόματα παιδί παιδιά πάρτι πατέρας πέθανε περιβάλλον ποπ που πρόγραμμα ραδιόφωνο ροκ ροκ σταρ ρούχα σόου συγκέντρωση συγκρότημα συνέντευξη τραγούδι τραγούδια τραγουδιστής Φεστιβάλ χρήματα χωράφι ώρα
Post comments (0)